De 5 smaken van je unieke persoonlijkheid
Gebruik je persoonlijkheid in je werk, versterk de teamplay en ontdek wat je moet doen voor nóg betere relaties met iedereen die je lief is.
Gebruik je persoonlijkheid in je werk, versterk de teamplay en ontdek wat je moet doen voor nóg betere relaties met iedereen die je lief is.
Een goede & gezonde relatie vraagt om zelfkennis en inzicht in de gebruiksaanwijzing van de ander. Zowel thuis als op het werk. Wat is de impact van jouw persoonlijkheid op anderen? Hoe smaak jij? De Personality Tasting test geeft inzicht in de 5 lagen van iemands persoonlijkheid. Welke laag bepaalt de eerste indruk, en wat ontdek je na een tijdje? Ervaart een ander je vooral als zoet, zuur, zout, bitter of umami? Personality Tasting is speciaal ontwikkeld voor mensen die van lekker eten en drinken houden. Zij kennen het spel van doseren, op smaak brengen en combineren. Voor hen is het een kleine stap van smaakcombinaties naar heerlijke relaties.
De inzichten in dit artikel zijn handig om te gebruiken:
Wie herken jij in de volgende vijf beschrijvingen? En, hoe verwacht jij dat anderen jou ervaren? Welke laag van je persoonlijkheid heeft de grootste impact? Een goed zelfbeeld en waardering voor mensen die anders zijn, draagt enorm bij aan goede relaties.
Ervaren anderen je als lekker zoet? Dan heb je een verzachtende impact op anderen. Je bent: empathisch en zorgzaam, conflictmijdend en verbindend, positief en ondersteunend. Maar ook soms: te beschermend en te zorgzaam, te veel pleasen, moeite met ‘nee’ zeggen.
Typische uitspraak zou kunnen zijn: “Als iedereen gelukkig is, ben ik dat ook.” Perfecte host en onmisbaar bij conflicten en gevoelige klantinteracties.
Favoriete werkcultuur: Stabiele en ondersteunende werkomgevingen waar het welzijn van medewerkers en cliënten centraal staat.
In de liefde: Zoet matcht prima met zoet, een partner die ook harmonieus, vriendelijk en zorgzaam is. Gaat ook goed samen met umami. Dat geeft hen een gevoel van rust en stabiliteit. En voorkomt conflicten.
Ervaren anderen je als lekker zuur? Dan heb je een verhelderende en verfrissende impact op anderen. Je bent: analytisch en scherpzinnig, direct en eerlijk, met een kritisch ook voor detail. Maar ook soms: overkritisch en perfectionistisch, moeite met geduld en tact, teveel focus op wat niet goed is. Typische uitspraak zou kunnen zijn: “Ik draai er niet omheen, zeg het liever zoals het is”. Als een journalist, onmisbaar bij complexe problemen en kritische analyses.
Favoriete werkcultuur: Competitieve en veeleisende omgevingen waar nauwkeurigheid, slimheid en scherpte worden gewaardeerd. Structuren en procedures zijn duidelijk en effectief. Hoge druk.
In de liefde: Zuur matcht niet automatisch goed met zuur. Voor langere termijn voelt men zich vaker aangetrokken tot partners die wat zachter of meer harmonieus zijn, zoals de umami persoonlijkheid.
Ervaren anderen je als lekker zout? Dan heb je een krachtige en versterkende impact op anderen. Je bent: energiek en actiegericht, inspirerend en motiverend, doelgericht en daadkrachtig. Maar ook soms: dominant en te aanwezig, drammerig en veeleisend, geen aandacht voor emoties van anderen. Typische uitspraak zou kunnen zijn: “Actie, we moeten nú iets doen”. Als een ondernemer, onmisbaar bij sales, onderhandelingen en snelle beslissingen.
Favoriete werkcultuur: Dynamische en energieke werkomgevingen waar creativiteit, ondernemerschap en doelgerichtheid worden gestimuleerd. Hoge mate van autonomie en ruimte voor innovatie.
In de liefde: Zout kan botsen met zout. Vaak gaat het beter met partners die meer rust nemen, empatisch en reflectief zijn, zoals zoete en umami persoonlijkheden.
Ervaren anderen je als lekker bitter? Dan heb je een serieuze en verzwarende impact op anderen. Je bent: serieus en diepgaand, eerlijk en oprecht, kritisch en betrouwbaar. Maar ook soms: zwaarmoedig, negatieve/wrange communicatie, star en vasthoudend. Typische uitspraak zou kunnen zijn: “Het leven is geen sprookje. Laten we het niet mooier maken dan het is”. Als een activist, onmisbaar bij ethische kwesties, idealen en strategische keuzes.
Favoriete werkcultuur: Serieuze omgevingen, gericht op ethiek, rechtvaardigheid en grondige, diepgaande analyse. Tijd en ruimte voor verdieping.
In de liefde: De bittere persoonlijkheid heeft een zwak voor umami persoonlijkheden, om hun diepgang (overlap). Samen kunnen zij langdurige, complexe en uitdagende gesprekken hebben.
Ervaren anderen je als lekker umami? Dan heb je een verrijkende impact op anderen. Je bent: inspirerend en verbindend, creatief en genuanceerd, balans tussen intellect en emotie. Maar ook soms: geen keuzes maken, complex en onduidelijk, traag. Typische uitspraak zou kunnen zijn: “Waar zwart en wit elkaar ontmoeten, ontstaat wijsheid”. Als een filosoof, onmisbaar bij creatieve oplossingen en langdurige relaties.
Favoriete werkcultuur: Verbindende plekken waar creativiteit, verfijning en diepe verbindingen centraal staan. Omgevingen met ruimte voor reflectie, persoonlijke groei en holistische benaderingen.
In de liefde: De droompartner van umami heeft zelf ook een flinke dosis umami, plus een klein bittertje, zuurtje, zoetje of snufje zout. Samen groeien en wijsheid opbouwen, zeker naarmate de relatie vordert.
Stel je voor dat jij ook een combinatie bent van zuur, zoet, umami, zout en bitter. Hoe smaak jij? Welke laag van jouw persoonlijkheid domineert? Wat is jouw eerste indruk en jouw nasmaak?
Liefhebbers van koken, eten en drinken houden ervan om te praten over doseren, op smaak brengen en heerlijke combinaties. Niet alleen in het glas of op het bord, maar ook tussen mensen. Zij weten intuïtief wat hen te doen staat. Is iets of iemand te flauw? Dan een beetje zout erbij, maar niet teveel want dat overheerst.
Tip: combineer de vijf lagen van iemands persoonlijkheid met een proeverij met uiteenlopende smaken. Zodat je ontdekt welk drankje of hapje jou, je vrienden of je collega’s op het lijf geschreven is.
In 2025 wordt de site www.personalitytasting.com gelanceerd, met:
Wat is slim om te doen als je aan de slag wilt gaan met de 5 lagen van je smaakpersoonlijkheid? Deze stappen zijn handig voor op je werk, maar ook in het gesprek met je vrienden.
Een positieve insteek dus. Daar moet je sowieso mee starten, zodat mensen zich gewaardeerd voelen. Pas daarna is het effectief om te zeggen hoe het (nog) beter kan.
Het optimaliseren van je persoonlijkheid (doseren, op smaak brengen en gebruiken van de 5 smaaklagen) en het ontwikkelen van gezonde en sterke relaties is een kwestie van experimenteren, leren en lachen. Omdat het soms vanzelf gaat, en soms helemaal mis. Daar heb je geen therapeut voor nodig. Werkt meestal het beste met je beste vriend(in) of collega als ‘partner in crime’. Samen plannetjes maken om te verleiden, veroveren, verrassen, dealen met trouble in paradise, etcetera. Tip: hou het lekker licht, bijvoorbeeld door jullie brainstorm te combineren met het maken van de ‘signature dish/drink’ van die ander.
Haal je er als team, familie of lovers toch een coach bij, kies er dan eentje die ook specialist is in koken, eten en drinken. Zodat je lekker in de keuken met elkaar aan de slag kan. Niet alleen praten, maar tegelijkertijd ook koken, proeven, mixen, matchen en ontdekken wat werkt.
Check eventueel de Academy van A*Life voor een workshop, coaching of teambuilding.
Harold Smits is psychologisch econoom en maakt complexe zaken graag eenvoudig, interactief en persoonlijk. Van veranderingsprocessen en marketinginnovatie tot teamflow en persoonlijkheden. Harold is naast teamcoach ook oprichter van Cinema Culinair, waar hij zijn passie voor film en eten combineert. Het is zijn ambitie om als spreker en via kleine en grote personality tastings events mensen uit te dagen om anders-dan-anderen te durven zijn en tegelijkertijd te leren hoe je meer impact kunt hebben met je unieke persoonlijkheid.
harold.smits@a-life.nl
